Intirio nieuws

Intirio nieuwspagina

Interieurbedrijven bewerken projectmarkt via een partner

03-01-2018 in Intirio 2018

Steeds meer interieurbedrijven kiezen om te werken voor de projectmarkt. Wat doen ze en wat verwachten ze? Hier zijn de resultaten van een grootschalig onderzoek dat in november en december werd gevoerd. Deel 1 van 3.

Amper 7% is enkel installateur
Installateurs, behangers en schilders combineren hun werk bij voorkeur met een toonzaal of winkel (49%). Amper 7% van de ondervraagden focust uitsluitend op ontwerp, installatie en decoratie.

Projectmarkt wordt steeds vaker benaderd via een partner
Interieurbedrijven die zich tot de projectmarkt richten, doen dat vaak niet rechtstreeks. Ze sluiten samenwerkingen met bouwpromotoren en houden zo een voet tussen de deur: bijna 19% van de interieurprofessionals doet het op deze manier. Amper 7% neemt rechtstreeks contact op met de hospitality (hotels, B&B, Spa’s,…). “Het merendeel van onze opdracht komt via dit netwerk,” aldus een installateur uit België. “Wij vinden dat het goed werkt en kunnen ook een meerwaarde bieden voor onze partners.”

Intirio

75% werkt voor beide markten
Opvallend is ook dat slechts een kwart van de ondervraagden expliciet onderscheid maakt tussen de projectmarkt en de residentiële markt. 75% werkt zowel voor de projectmarkt als de residentiële markt.

Meer installatie dan ontwerp
Het merendeel van de bedrijven in de projectmarkt creëert meerwaarde met installatie van vloeren, zonwering schilder- en behangwerken (tussen de 22 en 30%). Zo’n 20% biedt ook ontwerp aan. 

Weinig fairtrade of ecologische producten
Minder dan 15% van de interieurmarkt kiest ‘min of meer’ voor een fairtrade of ecologisch aanbod. Geen enkele ondervraagde kiest er expliciet voor. Dat is op zijn minst verbazend. Of in elk geval tegen de verwachtingen in. Hier liggen dus nog kansen, want de vraag is er wel degelijk.Intirio

71% is op zoek naar nieuwe merken
In de projectmarkt, zowel als in de consumentenmarkt spelen nieuwigheden en nieuwe merken een grote rol. Bijna alle spelers zijn op zoek naar nieuwe producten.

Meer dan de helft wil zijn aanpak veranderen
62,1% is van plan om het in de toekomst anders aan te pakken. Bijna de helft is daar zelfs zeer expliciet over.Intirio

Web design en development by Lavagraphics