Intirio nieuws

Intirio nieuwspagina

Meer dan helft retailers wil aanpak veranderen

03-01-2018 in Intirio 2018

Het is al lang geen geheim meer dat de retail voor grote veranderingen staat. Maar wat denkt de retailer er zelf over en wat is zijn strategie voor de toekomst? We vroegen het hem in een gericht onderzoek dat in november en december werd gevoerd bij meer dan 600 bedrijven. Hier zijn de resultaten. (Deel 1 van 3.)

Retailer wordt steeds meer installateur
Het onderzoek werd gevoerd in het hoger tot middensegment. Daar bleek slechts 22% enkel een winkel te hebben. Steeds meer retailers bieden ook ontwerp, advies of installatie aan.

Intirio

65% toonbankverkoop
Momenteel is het aandeel toonbankverkoop goed voor bijna 65% van de omzet, maar veel retailers verwachten dat hier verandering in komt. Amper 2,2% wordt online verkocht. De cijfers die op het Intirio Congres door Gino Van Ossel werden voorgesteld, worden hier dus bevestigd. In een volgende Connect gaan we dieper in op de verwachtingen.

De retailer wil zelf zijn merken kiezen
51% kiest expliciet voor een multibrand aanpak. Een kleine minderheid, namelijk 6,6% kiest voor een exclusieve samenwerking met een beperkt aantal merken of leveranciers. Dat is behoorlijk weinig. Zeker als we de vergelijking maken met de evolutie in de mode. Daar zien we eerder een omgekeerde beweging.  Intirio

78% van de retailers heeft een gespecialiseerd aanbod
Specialisatie neem het over van de generalistische interieurretailer. Momenteel kiest liefst 78% voor deze aanpak. Minder dan 10% kiest helemaal NIET voor specialisatie. De retailer wil zijn klant dus een ruime keuze voorleggen .

Meer dan de helft wil zijn aanpak veranderen
62,1% is van plan om het in de toekomst anders aan te pakken. Bijna de helft is daar zelfs zeer expliciet over. In de komende nieuwsbrieven wordt hier verder op ingegaan. 

Intirio

Weinig fairtrade of ecologische producten
Minder dan 15% van de interieurmarkt kiest ‘min of meer’ voor een fairtrade of ecologisch aanbod. Geen enkele ondervraagde kiest er expliciet voor. Dat is op zijn minst verbazend. Of in elk geval tegen de verwachtingen in. Hier liggen dus nog kansen, want de vraag is er wel degelijk.

Intirio

71% is op zoek naar nieuwe merken
Retailers zien duidelijk kansen in nieuwe merken. Ze vereenzelvigen zich immers in grote mate met de producten die ze aanbieden. Nieuwigheden aanbieden en het aantrekken van nieuwe merken speelt een cruciale rol bij de overgrote meerderheid.

Web design en development by Lavagraphics