Nieuws voor bezoekers

Slechts 4% van de interieursector doet zaken online. Waaat?!

30-11-2017 in Intirio 2018

Terwijl bij Hunkemöller 7 van de 10 aankopen online beginnen, doen amper 4 op 100 interieurbedrijven zaken online. Hoe kan de kloof zo diep zijn, vroeg prof. Gino Van Ossel zich af op het INTIRIO congres van 27 november. Hieronder leest u het antwoord en ook waarom het heel snel zal veranderen.

De echte reden waarom de interieurbranche de eerste internetgolf aan zich heeft laten voorbijgaan.

Gino Van Ossel deelt de opmars van het online gebeuren op in twee golven. De eerste golf was er een van rationele afwegingen. Consumenten zochten producten aan de hand van keywords en gingen bijzonder rationeel te werk. Het actief zoeken naar producten gaat gepaard met het zoeken naar productspecificaties en vooral naar de laagste prijs. Maar in de interieurbranche gaat het niet zozeer om toegevoegde waarde. Het interieur verkoopt ‘oplossingen’, schoonheid en emotie. Daar was de eerste internetgolf niet op gericht. Logisch dus dat de interieurbranche wegbleef. Meer nog, het internetgebeuren werd meer en meer beschouwd als concurrentie en het begin van een prijzenslag. Maar momenteel bevinden we ons volop in de tweede internetgolf en die is helemaal anders.

De  interieurbranche mag de tweede internetgolf niet missen, anders mist ze de toekomst.

Volgens Van Ossel is de prijzenslag online een teken dat de markt verandert. Opvallend is trouwens, zo zegt hij, dat die prijzenslag zich vooral afspeelt in het laagste segment. Daar waar geen meerwaarde gecreëerd wordt dus. Dit is nu net het verschil. Door omnichannel zaken te doen, kan je vandaag gemakkelijker meerwaarde creëren. Het internet stelt je immers in staat om het koopgedrag en meer nog: de smaak van je klant te monitoren. Hier liggen volgens Van Ossel meer kansen dan bedreigingen. De tweede internetgolf is er één van inspiratie, oplossingen, merken, emotie en een geregisseerd aanbod. Deze golf mogen de interieurbedrijven dus onder geen beding missen.

Web design en development by Lavagraphics